Odszkodowanie za lot to najważniejsza sprawa dla każdego podróżnika, którego spotkała niefajna sytuacja na lotnisku.
Opóźniony lub odwołany lot może przytrafić się każdemu i potrafi skutecznie pokrzyżować nasze plany. Jest to zawsze nieprzyjemna sytuacja, która powoduje mnóstwo stresu, a czasem także wymusza zmiany w naszych planach podróżniczych.
Jeśli lot jest opóźniony godzinę, dwie, jeszcze można to jakoś przeżyć, ale jeśli jest on opóźniony o wiele dłużej, a po drodze mamy jeszcze przesiadkę, to cała podróż może być jedną wielką katastrofą…
Warto jednak wiedzieć, że jeśli przytrafi się nam taka sytuacja, to możemy domagać się swoich praw o odszkodowanie od przewoźnika lotniczego. Obojętnie czy lot jest opóźniony, odwołany, lub spotkaliśmy się z odmową wejścia na pokład – czyli słynny overbooking; jeśli spełniamy określone warunki, to odszkodowanie za lot nam się należy.
Ja sama miałam niedawno taki lot, opóźniony o ponad 4 godziny, z przewoźnikiem Wizz Air i mimo skomplikowanej sytuacji i wcześniejszej odmowy, odszkodowanie dostałam.
Na podstawie Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 – jeżeli zakłócenie rejsu nie nastąpiło z powodu nadzwyczajnych okoliczności, a z winy przewoźnika, możemy domagać się wypłaty odszkodowania aż do 600 euro na jednego pasażera.
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 to przepisy Unii Europejskiej ustanawiające wspólne zasady dotyczące odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub jego dużego opóźnienia, zapewniające pasażerom prawa do opieki, rekompensaty pieniężnej i zwrotu kosztów.A jak to dokładnie wygląda?
Jakie prawa ma każdy pasażer i co powinien wiedzieć w takich sytuacjach?
Wiadomo, że są to sytuacje sporadyczne, ale jeśli już nam się przytrafią, to warto wiedzieć, co robić w danej sytuacji.
Poniżej przegląd najważniejszych informacji i co zrobić, by ubiegać się swoje oodszkodowanie.
ODSZKODOWANIE ZA LOT – PRAWA PASAŻERA
- Kiedy przysługuje nam odszkodowanie za lot?
Aby uzyskać odszkodowanie za lot, nasz rejs musi spełniać określone warunki. Prawo do uzyskania odszkodowania przysługuje jedynie w przypadku, w którym opóźnienie jest winą przewoźnika lotniczego, a nie wynika ono z powodu nadzwyczajnych okoliczności.
Odszkodowanie to przysługuje Ci więc w sytuacji, w której zakłócenie lotu wynika z problemów operacyjnych, technicznych, logistycznych i innych, z którymi boryka się linia lotnicza.
Przewoźnik jest zobowiązany wtedy do obowiązku wypłaty odszkodowania za opóźniony lot, który przekracza minimum 3 godziny w porównaniu z pierwotnym planem podróży pasażera. Co ważne, liczy się tutaj opóźnienie lotu w dotarciu do miejsca docelowego, a nie jego rozpoczęcie – czasem samolot jest opóźniony, ale „nadrobi” czas w powietrzu.
Natomiast odszkodowanie za lot odwołany przysługuje w sytuacji, w której pasażerowie zostali poinformowani o zmianie planu podróży nie później niż 14 dni przed planowaną datą wylotu.
- Wysokość odszkodowania za lot
Kwoty odszkodowania za lot, które możemy otrzymać od linii lotniczych, są zależne od jego długości, czyli odległości, która dzieli lotnisko startowe i lotnisko lądowania.
W przypadku tras o dłuższych dystansach wysokość odszkodowania może wynieść nawet 600 euro dla każdego z pasażerów.
Dokładne kwoty odszkodowania za lot są następujące:
- €250 na pasażera za lot do 1500 km,
- €400 na pasażera za lot o długości od 1500 km do 3500 km,
- €600 na pasażera za lot o długości powyżej 3500 km.
- Kiedy pasażerowie mają prawo do odszkodowania za opóźniony lot?
Tak jak na załączonym obrazku – w takich sytuacjach należy nam się odszkodowanie.
- W jakich przypadkach odszkodowanie za lot nie będzie, nam się należało?
Jeżeli Twój lot ulegnie zakłóceniu z powodu nadzwyczajnych okoliczności, nie możesz ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych. Przewoźnik nie ponosi bowiem odpowiedzialności za zdarzenia losowe, które utrudniają dotarcie do miejsca docelowego.
Zgodnie z definicją, są to wszystkie zdarzenia losowe, które wpłynęły na opóźnienie lotu i nie są bezpośrednią winą linii lotniczych. Są to tzw. okoliczności nadzwyczajne, czyli takie okoliczności i zdarzenia, którym linie lotnicze nie mogła zapobiec pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Do najczęściej występujących okoliczności nadzwyczajnych należą:
- Niesprzyjające warunki atmosferyczne (np. gwałtowne opady śniegu);
- Zamieszki (np. rewolucja w Egipcie);
- Strajk pracowników lotniska;
- Usterka techniczna, której linia lotnicza nie była w stanie zapobiec lub np. zderzenie samolotu.
OPÓŹNIENIE LOTU – PRAWA PASAŻERA, CO WARTO WIEDZIEĆ:
W sytuacji, w której przytrafia nam się opóźniony lot, musimy pamiętać, że linia lotnicza zobowiązana jest do podjęcia wszelkich racjonalnych środków, aby zapobiec negatywnym skutkom tego wydarzenia.
Jakie są obowiązki linii lotniczych w przypadku opóźnionego lotu?
W prawach pasażera wyraźnie widnieje zapis o obowiązku zapewnienia opieki poszkodowanym pasażerom – odbywa się to w następujące sposoby:
- Stałe informowanie podróżnych o statusie lotu;
- Zorganizowanie napojów oraz przekąsek dla pasażerów;
- Zapewnienie możliwości skorzystania z telefonu lub wysłania wiadomości e-mail;
- Zapewnienie zakwaterowania i transportu pomiędzy lotniskiem i hotelem, jeżeli opóźniony lot odbywa się następnego dnia.
LOT ODWOŁANY – PRAWA PASAŻERA
Jeżeli przytrafi nam się odwołany lot, który jest bezpośrednią winą linii lotniczej, przysługuje nam w takiej sytuacji oczywiście odszkodowanie. Linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania na podobnych zasadach jak w przypadku lotów odbywających się z opóźnieniem.
Aby móc domagać się odszkodowania od linii lotniczej w tej sytuacji, muszą zostać spełnione następujące warunki:
- Odwołanie lotu do miejsca docelowego – linie lotnicze muszą poinformować nas nie krócej niż 14 dni przed planowaną datą wylotu,
- Odwołanie lotu jest bezpośrednią winą linii lotniczych i nie jest spowodowane wystąpieniem okoliczności nadzwyczajnych, a jego przyczyną są problemy techniczne, operacyjne lub logistyczne przewoźnika, czy też np. zderzenie samolotu z innym obiektem.
Jakie są obowiązki linii lotniczych w przypadku odwołanego lotu?
W sytuacji, w której dany lot zostanie odwołany, linia lotnicza ma obowiązek zapewnić:
- Poszkodowanym pasażerom bilety na lot zastępczy w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera;
- Poinformować o przyczynie zakłócenia lotu i powodach jego odwołania;
- Zapewnić zakwaterowanie i wyżywienia, jeżeli kolejny lot odbywa się w innym terminie;
- Zapewnić dostęp do telefonu, dzięki któremu pasażerowie mogą odbyć dwie rozmowy telefoniczne, ewentualnie dostęp do emaila, czy faksu.
Jaka jest wysokość odszkodowania za odwołany lot?
Kwotę odszkodowania należnego za odwołany lot ustalana jest na podstawie długości trasy, czyli odległości, która dzieli port wylotu i port lądowania. Jest ono niezależne od tego czy linie lotnicze w pierwszym możliwym terminie zorganizowały pasażerowi lot powrotny. Według praw pasażerów w zależności od dystansu stawki są następujące:
OVERBOOKING, CZYLI ODMOWA PRZYJĘCIA NA POKŁAD
Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 ustanawia wspólne zasady odszkodowania dla podróżnych, którym przytrafił się odwołany lot, opóźniony lot lub którym ze względu na brak dostępności wolnych miejsc w samolocie odmówiono wejścia na pokład maszyny.
Jeżeli więc ze względu na overbooking pasażer nie jest w stanie odbyć podróży lotniczej, przewoźnik lotniczy zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania. Dodatkowo powinien zapewnić podróżnym lot alternatywy w najwcześniejszym możliwym terminie.
Wysokość odszkodowania w takim przypadku przyznawana jest na porównywalnych warunkach jak odszkodowanie za opóźniony lot kub odwołany lot.
Należne odszkodowanie zależy więc od odległości dzielącej lotnisko wylotu i port docelowy. Zgodnie z decyzją rzecznika praw pasażerów wynosi ono od 250 do 600 euro na pasażera. ODSZKODOWANIE ZA LOT
Jeżeli przytrafił Ci się odwołany lub opóźniony lot, a także jeśli spotkałeś się z odmową wejścia na pokład z bezpośredniej winy przewoźnika lotniczego, może przysługiwać Ci w tej sytuacji odszkodowanie. Możesz uzyskać nawet 600 euro na każdego pasażera.
- Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o odszkodowanie za opóźnienie
Aby móc domagać się odszkodowania od przewoźnika lotniczego konieczne jest posiadanie odpowiednich dokumentów podróży.
Złożenie reklamacji jest możliwe na podstawie następujących danych:
- Numer lotu;
- Nazwy lotniska początkowego i docelowego;
- Jednego z dokumentów: karty pokładowej, biletu lub (ewentualnie) internetowego potwierdzenia rezerwacji lotu.
- Informacje, które mogą stanowić dowód odwołania (zdjęcia tablicy odlotów, dane lotu, korespondencję od przewoźnika etc.).
- Dodatkowo zachowaj wszystkie paragony, które mogą stanowić dowód poniesionych przez Ciebie kosztów dodatkowych poniesionych w wyniku odwołania, czy opóźnienia lotu.
Pamiętaj także, by taką reklamację złożyć w odpowiednim terminie. Bowiem prawo do składania reklamacji na podstawie WE 261 może z czasem wygasnąć, więc ważne jest, żeby taką reklamację złożyć w odpowiednim czasie.
Kwestia ta wygląda inaczej w różnych krajach i zależna jest także od miejsca siedziby głównej linii lotniczej, lub do jakiego sądu zostanie skierowany wniosek. Na przykład w Polsce jest to 1 rok, ale w Grecji już 5 lat, więc najlepiej taki wniosek składać od razu po zaistniałej sytuacji.
- Jaki jest czas rozpatrzenia wniosku o odszkodowanie za lot?
Zgodnie z ustawą czas rozpatrzenia wniosku wynosi 30 dni. Na etapie sądowym sprawa może potrwać nawet kilkanaście miesięcy. Przewoźnik lotniczy może bowiem nie zgadzać się z wnioskiem pasażera i twierdzić, że opóźniony lot lub odwołany lot nie był konsekwencją jego zaniedbań.
- Odmowa wypłaty odszkodowania
Przewoźnik lotniczy bardzo często nie jest skłonny polubownie wypłacić odszkodowania za „kłopotliwy” lot. Wówczas odszkodowanie za lot dochodzone jest na drodze sądowej.
Dochodzenie odszkodowania na własną rękę może jednak okazać się problematyczne. Linie lotnicze niechętnie rozpatrują indywidualne wnioski pasażerów i próbują zwolnić się z obowiązku wypłaty odszkodowania. Dlatego warto sięgnąć po pomoc zaufanych firm, które specjalizują się w dochodzeniu takich odszkodowań lotniczych.
Dlaczego warto wybrać AirCashBack?
Skorzystanie z pomocy profesjonalistów pozwala Ci zaoszczędzić sporo czasu i zwiększa szanse na skuteczne wyegzekwowanie odszkodowania od przewoźnika.
Ja polecam firmę AirCashBack, z której sama korzystałam i która wygrała sprawę o moje odszkodowanie za opóźniony lot – link do strony https://aircashback.com/
Oczywiście na początku sama zgłosiłam się o odszkodowanie do firmy Wizz Air, ale dostałam odmowę.
W związku z tym wysłałam wszystkie dokumenty do firmy zewnętrznej i tutaj mój wniosek został pozytywnie rozpatrzony i po pewnym czasie dostałam odszkodowanie.AirCashBack działa na rynku nieprzerwanie od 2013 roku i pomogła już tysiącom klientom, którzy oszczędzili swój czas i pieniądze w walce z liniami lotniczymi.
Pomogła także i mi, mimo że moja sprawa była skomplikowana. Dostałam odszkodowanie, które było wyższe niż cena samego lotu, więc mogę powiedzieć, że mój „problematyczny” lot miałam za darmo, a i jeszcze dostałam pieniądze na zakup nowego biletu 😛
Dlaczego warto wybrać AirCashBack?Co mi się szczególnie podobało z AirCashBack, to natychmiastowa informacja po każdej zmianie statusu mojego odszkodowania.
Wiadomo z góry było, że sprawa będzie się ciągła, więc nie musiałam sprawdzać co tydzień, na jakim etapie jest mój wniosek. Od razu otrzymywałam maila z informacją i wiedziałam, czy jest on dopiero załatwiany polubownie z przewoźnikiem, czy już trafił do sądu, czy inne.
Moje odszkodowanie za lot udało się uzyskać dopiero po 8 miesiącach po wygranej sprawie sądowej.
Ważne, że się udało, bowiem dla Wizz Air sprawa była zakończona negatywnie już po kilku dniach – także warto walczyć o swoje prawa. Jeśli chodzi o mój lot – to był on opóźniony ponad 4 godziny z przyczyn technicznych – w tym dniu, w Europie, była awaria systemów lotniczych i wiele samolotów miało opóźnienia… Z tego względu firma Wizz Air odmówiła mi odszkodowania za lot, powołując się na sytuację nadzwyczajną…
Ale jeśli byłaby to sytuacja nadzwyczajna, to żaden samolot wtedy nie startowałby z lotniska. A jednak samoloty innych przewoźników wystartowały po godzinnym opóźnieniu, a tylko samoloty linii Wizz Air miały problemy i opóźnienie ponad 4 i więcej godzin…
Dlatego trzeba w takich sytuacjach zbierać wszystkie potrzebne informacje, zdjęcia, by mieć dowody na wygraną. Wizz Air mi odmówił odszkodowania za lot, a z firmą AirCashBack takie odszkodowanie dostałam. Jak złożyć odszkodowanie za lot w AirCashBack?
- Wypełnij formularz na AirCashBack, a potem wyślij niezbędne dokumenty;
- Czekaj – AirCashBack zajmie się wszystkim od A do Z;
- Odbierz pieniądze.
Jedna sprawa będzie trwała 30 dni, inna rok – ale masz świadomość, że uzyskasz odszkodowanie za swój lot.
Takich firm zajmujących się odszkodowaniem za lot na rynku jest mnóstwo. Jednak przy wyborze odpowiedniej firmy, dobrze jest uwzględnić jakość usług oraz stawki prowizyjne i skuteczność w prowadzeniu spraw. Z AirCashBack stawka prowizyjna to 25 % z wygranej kwoty za odszkodowanie, w innych firmach to 35% lub nawet 44%.
Również co ważne, jeśli nasza sprawa trafiła do sądu, to prowizja jest większa (z AirCashBack to 45%, z innymi firmami 50%). Ważne też są opinie klientów – często niektóre firmy niby zajmują się naszym wnioskiem, a przez rok nie ma z nimi żadnego kontaktu i nie wiemy, na czym stoimy.
Wiadomo, że takie firmy pobierają prowizję, ale zawsze warto wybrać tę najlepszą, która nie weźmie połowę kwoty dla siebie. Tutaj z AirCashBack wszystko było profesjonalnie, a stawki prowizyjne najniższe, więc jak dla mnie to była firma numer jeden.
Jak widać, warto znać swoje prawa, ponieważ później w sytuacji, która na początku może była problematyczna, zawsze możemy dostać odszkodowanie za lot, które możemy przeznaczyć na kolejne nasze bilety.
Już kilku moich znajomych także skorzystało z usług AirCashBack i dostało 600 euro odszkodowania. W wielu przypadkach, odszkodowanie to było dwa razy większe niż cena biletów.
Ja tym bardziej polecam, gdyż jak dla mnie sprawa po 8 miesiącach została zakończona pomyślnie i już teraz mogę się cieszyć nowymi biletami za darmo 😛
Więc zawsze warto skorzystać.
Informacje dotyczące praw pasażera i odszkodowań zostały zebrane ze strony https://aircashback.com/
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.